Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ändringar i mitt aktiebolags styrelse m.m.

Jag skall ha bolagsstämma och förbereder den. På bolagsstämmans kall vi byta några funktioner som styrelsesuppleant, extern firmatecknare och revisionsmetodik. Det skrivs givetvis in i stämmoprotokollet. Men, skall jag fylla i några blanketter utöver protokollet?

Kommentarer

  • Hej Christian!

    Du anmäler ändring av styrelse, firmateckning och eventuell revisor i vår e-tjänst på verksamt.se. Där loggar du in med din e-legitimation och väljer Ändra uppgifter i menyn för att fylla i din anmälan.

    Har du ingen e-legitimation, exempelvis mobilt BankID? Eller om du av andra skäl inte kan använda vår e-tjänst på verksamt.se så kan du fylla i, skriva ut och skicka in blanketten Ändringsanmälan, nr 817 för att anmäla ändringen till oss.

    På verksamt.se kan du även anmäla ändring av redovisningsmetod i Skatteverkets e-tjänst. Då väljer du F-skatt, moms, arbetsgivare och SNI i menyn efter du loggat in för att kunna anmäla ändringar till Skatteverket.

    Med vänlig hälsning
    Janette
  • Tack för svar. Det var precis den blankett jag letade efter som jag inte har BankID. Nästa fråga är: Vilket belopp skall jag betala in för ändringen?
    Christian
  • Hej Christian!

    Du ser alla våra aktuella avgifter på bolagsverket.se.

    Men vänlig hälsning
    Annika
  • Tack för svar. Mitt problem är att jag aldrig förstod att jag skall leta under fliken för självservice för att hitta uppgifterna. Jag startade mitt letande efter avgifterna på er hemsida från rubriken Aktiebolag, när det inte fanns någon information på blanketten som ni så vänligt delgav mig.

    Nu när jag tittar på er prislista blir jag än mer konfunderad. Som jag tolkar den skall jag betala 3 * 900:- för ändring av bolagsordning, styrelsesuppleant, revisor och särskild firmatecknare. Trevligt då att du skriver att det räcker med 900:- för allt. Men, prislistan skall kanske kompletteras med denna typ av information?

    Jag betalar pengarna i nästa vecka eller så. Att ni inte kan lämna kvitto på inbetalningen ser jag också som ytterst märkligt med tanke på alla de krav som ställs på oss företagare att utfärda kvitton. Har ni stöd i lag för att inte utfärda kvitto?

    Jag ser också att jag kunde ha anmält verklig huvudman per blankett och inte per e-tjänst. Nu fick jag, faktiskt på er uppmaning anlita en annan som har e-legitimation till att rapportera in till er, för ett inte helt obetydligt belopp. Jag var ytterst undrande till att ni rekommenderade detta förfaringssätt eftersom det öppnar för både bulvaner och målvakter.

    Med vänlig hälsning
    Christian
    Christian
  • Hej Christian!

    Tack för dina synpunkter. Vi försöker hela tiden att göra all vår information så tydlig som möjligt. Då är det jättebra att få återkopplingar som din.

    Vad gäller avgifterna presenteras det i det inledande stycket om du ska betala en eller flera avgifter. Vi ska se över om denna information kan göras tydligare.

    Bolagsverket utfärdar inte kvitton för anmälningsavgifter. Om du behöver underlag för din redovisning kan du använda sökfunktionen Söka ett ärende eller se om en årsredovisning kommit in. Där kan du söka ditt ärende och skriva ut informationen som underlag vid behov.

    Det är obligatoriskt att anmäla verklig huvudman via vår e-tjänst. För att få tillstånd att anmäla detta via pappersblankett krävs det att du först blir beviljas dispens.

    Med vänlig hälsning
    Tobias

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.