Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Anmäla aktiebolag via verksamt.se

I praktiken: Om du startar ett AB via e-tjänsten på Verksamt.se, slutför du hela ansökan och banktjänsteman kompletterar efteråt med elektroniskt bankintyg, eller blir det ett avbrott i den elektroniska ansökan tills bankintyg inkommit? Och den underskrivna stiftelseurkunden: scannar jag in den och bifogar den med ansökan? Hur brukar förfarandet tillgå rent praktiskt? Vidare om förstahandsvalet av företagsnamn ej godkänns, kompletterar jag då ansökan med ny stiftelseurkund och bolagsordning med andrahandsnamnvalet på?

Kommentarer

  • Hej Tor!

    När du anmäler ditt aktiebolag via verksamt.se fyller du i alla uppgifter steg för steg. När du kommer till den del som handlar om bankintyg får du två val. Elektroniskt bankintyg eller bankintyg på papper.

    Väljer du elektroniskt bankintyg låser e-tjänsten din anmälan i väntan på intyget. När din bank skapat intyget läggs det automatiskt till din anmälan och du får ett meddelande om att intyget är utfärdat. Då kan du fortsätta med din anmälan och skicka in den.

    Ett bankintyg på papper ska postas till Bolagsverket som en komplettering till din elektroniska anmälan.

    Ett annat steg i anmälan är att upprätta stiftelseurkunden. Du fyller i de uppgifter som ska finnas med i stiftelseurkunden direkt i e-tjänsten som sedan skapar en elektronisk handling som följer med din anmälan.

    Om du behöver komplettera din anmälning med fler namnförslag lägger du till de nya förslagen under menyvalet Bolagsordning > FöretagsnamnNär du skickar in kompletteringen skapar e-tjänsten automatiskt de handlingar som behövs.

    Med vänlig hälsning.
    Tobias
  • Anmälan av aktiebolag.

    Stiftelseurkund - var hittar jag original eller kopia som bestyrks, av vem?
    Är det obligatoriskt att bifoga bolagsordning med anmälan? Eller kan den insändas senare?
    Vad skall bankintyget intyga?
    Finns mall för teckningslista eller räcker det med en enkel  kopia med namn på tecknare av aktier och antalet aktier?
    Rolf
  • Hej Rolf!

    När du använder dig av vår e-tjänst på verksamt.se så upprättas elektroniska handlingar i tjänsten allt eftersom du fyller i de uppgifter som krävs i anmälan.
    Du behöver alltså inte skicka in eller bifoga ärendet med några pappershandlingar som du kan ha upprättat.

    Bankintyget intygar att aktiekapitalet är inbetalt på ett särskilt konto som du som startar företaget öppnat. 

    När du kommer till den delen av anmälan som avser stiftelseurkund anmäler du vem eller vilka som ska teckna sig för företagets aktier vid bildandet.

    Behöver du mer vägledning om hur anmälningen går till via verksamt.se är du välkommen att kontakta oss via telefon.

    Med vänlig hälsning
    Tobias

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.