Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Anmäla aktiebolag via verksamt.se

I praktiken: Om du startar ett AB via e-tjänsten på Verksamt.se, slutför du hela ansökan och banktjänsteman kompletterar efteråt med elektroniskt bankintyg, eller blir det ett avbrott i den elektroniska ansökan tills bankintyg inkommit? Och den underskrivna stiftelseurkunden: scannar jag in den och bifogar den med ansökan? Hur brukar förfarandet tillgå rent praktiskt? Vidare om förstahandsvalet av företagsnamn ej godkänns, kompletterar jag då ansökan med ny stiftelseurkund och bolagsordning med andrahandsnamnvalet på?

Kommentarer

  • Hej Tor!

    När du anmäler ditt aktiebolag via verksamt.se fyller du i alla uppgifter steg för steg. När du kommer till den del som handlar om bankintyg får du två val. Elektroniskt bankintyg eller bankintyg på papper.

    Väljer du elektroniskt bankintyg låser e-tjänsten din anmälan i väntan på intyget. När din bank skapat intyget läggs det automatiskt till din anmälan och du får ett meddelande om att intyget är utfärdat. Då kan du fortsätta med din anmälan och skicka in den.

    Ett bankintyg på papper ska postas till Bolagsverket som en komplettering till din elektroniska anmälan.

    Ett annat steg i anmälan är att upprätta stiftelseurkunden. Du fyller i de uppgifter som ska finnas med i stiftelseurkunden direkt i e-tjänsten som sedan skapar en elektronisk handling som följer med din anmälan.

    Om du behöver komplettera din anmälning med fler namnförslag lägger du till de nya förslagen under menyvalet Bolagsordning > FöretagsnamnNär du skickar in kompletteringen skapar e-tjänsten automatiskt de handlingar som behövs.

    Med vänlig hälsning.
    Tobias
  • Anmälan av aktiebolag.

    Stiftelseurkund - var hittar jag original eller kopia som bestyrks, av vem?
    Är det obligatoriskt att bifoga bolagsordning med anmälan? Eller kan den insändas senare?
    Vad skall bankintyget intyga?
    Finns mall för teckningslista eller räcker det med en enkel  kopia med namn på tecknare av aktier och antalet aktier?
    Rolf
  • Hej Rolf!

    När du använder dig av vår e-tjänst på verksamt.se så upprättas elektroniska handlingar i tjänsten allt eftersom du fyller i de uppgifter som krävs i anmälan.
    Du behöver alltså inte skicka in eller bifoga ärendet med några pappershandlingar som du kan ha upprättat.

    Bankintyget intygar att aktiekapitalet är inbetalt på ett särskilt konto som du som startar företaget öppnat. 

    När du kommer till den delen av anmälan som avser stiftelseurkund anmäler du vem eller vilka som ska teckna sig för företagets aktier vid bildandet.

    Behöver du mer vägledning om hur anmälningen går till via verksamt.se är du välkommen att kontakta oss via telefon.

    Med vänlig hälsning
    Tobias
  • Hej!
    Vi är i färd med att starta vårt AB och har skaffat bankintyg idag på Nordea. De kan inte skicka det elektroniskt utan säger att vi ska skicka det med post. Är det ok att vi säkrar processen genom att skanna bankintyget och skicka det digitalt till er?
    Ingrid
  • Hej Ingrid!

    Bankintyget behöver skickas in till oss i original med post.

    Med vänlig hälsning
    Helén
  • Hejsan!
    Kan aktiekapitalet sättas in på bankkontot / Bankintyget skickas i efterhand dvs  efter att man fått godkänd på det önskade företagsnamnet och gjort klart registreringsprocessen på verksamt.se?
    Amir
  • Hej Amir!

    Det går inte att registrera företaget och få ett organisationsnummer om inte samtliga handlingar har kommit in gällande ärendet.

    Med vänlig hälsning
    Helén
  • Hej Helén och tack för det snabba svaret!
    Har ytterligare två frågor till dig.
    Att utse en revisor vid registreringen av AB, även om det finns en bestämmelse i bolagsordningen om att inte ha revisor, betyder att företaget ska anlita/gå i avtal med en revisor, eller?
    Om det inte finns en revisor registrerad vid räkenskapsårets utgång ska företaget alltid skicka in en revisionsberättelse med årsredovisningen?
    Tack på förhand!
    Hälsning
    Amir
  • Hej Amir!

    Bolagsordningen ska alltid innehålla en bestämmelse om revisor. Bestämmelsen ska tydligt säga antingen att aktiebolaget ska ha revisor eller inte. Om bestämmelsen säger att aktiebolaget inte ska ha någon revisor, kan bolagsstämman ändå besluta om att utse en revisor.

    Ett bolag måste alltid bifoga en revisionsberättelse till sin årsredovisning om revisor finns registrerad i bolaget vid räkenskapsårets utgång. Finns det ingen revisor registrerad så behöver man inte skicka in en revisionsberättelse.

    Med vänlig hälsning

    Helén
  • Hej
    Jag vill veta hur rutinen med banken är. Skickar ni ett mejl till banken? Sker det automatiskt efter att jag valt elektroniskt bankintyg eller manuellt när en handläggare tittat på ärendet?
    Min bank tycks inte riktigt veta hur det ska göras.

    Med vänlig hälsning, Minna
    Minna
  • Hej Minna!

    Börja med att kontakta din bank och kontrollera att de kan utfärda elektroniska bankintyg då inte alla banker kan det.

    Om din bank kan utfärda elektroniskt intyg väljer du det alternativet i din anmälan på verksamt.se och fyller i e-postadressen till din kontaktperson på banken och klickar sedan på knappen Skicka.

    E-tjänsten skickar då ett mail till din kontaktperson som innehåller de underlag som din bank behöver samt en direktlänk till din anmälan för utfärdande av bankintyg.

    Under den tid du väntar på att bankintyget ska utfärdas låser verksamt.se ditt anmälan för ändringar då det inte är tillåtet under den perioden.

    När det elektroniska bankintyget är utfärdat får du ett meddelande till din e-post. Din anmälan är då upplåst och du kan fortsätta genom att granska, skriva under och skicka in den till oss.

    Med vänlig hälsning
    Tobias

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.